onsdag 6 januari 2010

Ett gott nytt år

Bloggen har fört en tynande tillvaro den senaste månaden! Julhelgen har varit trevlig men hektisk, så är det väl för oss alla. Hos oss börjar det så smått med P:s födelsedag på lucia. Inte för att den firas särskilt intensivt, men kaffe och tårta och lite folk på besök innebär ändå lite extrafixande. Idag har julstöket avslutats med V:s treårskalas. Jag har imponerat på främst mig själv genom att baka en prinsesstårta iform av Barbaflink, illblå och allt. Jo, V gillar barbapapa. Han blev glad för den stickade han fick i julklapp, men den liksom försvann bland alla hjuldrivna leksaker som invaderade oss på julafton...

I år har vi julstökat alldeles lagom mycket, så jag har haft tid för stickning på kvällarna i soffan framför tv:n. Det har blivit var sitt par sockar i Fabel till barnen efter ett enkelt Dropsmönster. Sedan har det blivit en ny mössa till mig, också ett dropsmönster. Ett par benvärmare i Marks & Kattens Fame Trend har jag gjort åt mig själv. Mycket snygga och varma. Och så har jag stickat lite på en kofta jag börjat på i höstas, men det är en trög stickning, så den ligger nere igen nu.

MEN. Nu har jag kört fast helt. I kylan har det uppstått ett stort behov av ett par långa varma strumpor. Hittade (ännu) ett mönster hos garnstudio som såg lättstickat och bra ut. Eskimo i en fin grön nyans inhandlades och jag skred till verket. Det gick snabbt med skaftet; men när jag provade var det inget vidare (dålig på att provsticka först...). Repade upp. Nytt mönster från garnstudio, snygga sockar med spetsmönster. Diagrammet såg enkelt ut. Men det var det inte!
Vad jag har svurtit och repat upp, garnet börjar bli luddigt. Nu återstår bara att ringa I, annars får jag nog vara utan sockar i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar